Digital Word of Mouth
Celou skupinu virálního marketingu na internetu lze z jistého úhlu pohledu označit jako DWOM (Digital Word of Mouth)[1]. Tedy jako online verzi klasického Word of Mouth. Jako formy DWOM, které se mohou samozřejmě i mísit – vše dle potřeb konkrétní komunikace, můžeme označit [Janouch, 2010, s. 272-273]:
- Buzz marketing – hlavním cílem je vyvolat rozruch kolem propagovaného s účelem šíření povědomí o značce.
- Viral marketing – šíření poutavých zpráv pomocí e-mailů, blogů, diskusí, ICQ, SMS, YouTube, Facebook, aj. Viral můžeme specifikovat jako vše, co obsahuje reklamní sdělení, je rozesláno e-mailem nebo jinou elektronickou formou a je natolik zajímavé, že si příjemce najde čas a pošle tuto zprávu svým přátelům [Frey, 2008, s. 67-74].
- Community marketing – snaha o pozitivní ovlivnění specializované společnosti za účelem vzbuzení zájmu o naši značku.
- Grassroots marketing – získání dobrovolníků za účelem ovlivňování ostatních (nikoliv multi-level marketing)
- Evangelist marketing – podpora „misionářů“ (přesvědčených spokojených zákazníků) tak, aby se v našem zájmu zhostili aktivního šíření slova.
- Product Seeding – představení produktu v pravý čas vlivným jedincům.
- Influencer marketing – rozpoznání klíčových postav, komunit, názorových vůdců a vytvoření pozitivního pohledu na naše produkty s předpokladem, že budou schopni ovlivňovat názory ostatních.
- Cause marketing – řešení sociálních problémů, které vytvoří pozitivní vnímání u specifické skupiny zákazníků.
- Conversation creation – poutavá forma komunikace často založená na vtipu, která má vyvolat WOM/DWOM.
- Brand blogging - tvorba blogů, účast v nich i diskusích cizích blogů, v duchu otevřené a průhledné komunikace.
- Referral programs – specifické nástroje vytvořené pro možnost předávání referencí známým (např. tlačítko „like“ na Facebooku).
Virální marketing je možné dělit z různých hledisek. Například Petr Stuchlík ve své knize rozebírá pohled B. Rohrbachea, kdy se viral dělí dle aktivity a pozitivity jednotlivých sdělení. Setkat se tedy můžeme i s pojmy jako jsou Value Viral, Guile Viral, Spiral Viral, Vile Viral a dalšími [Stuchlík, 2002, str. 158-160]. Pro naše potřeby však považuji za dostačující přehled výše, dalšími se tedy nebudeme zabývat.

[1] Marketing journal.cz. WOM a DWOM – bratr a sestra nebo otec a syn? [online]. Last updated 2010-01-28 [cit. 2010-10-16]. Dostupný z WWW: <http://www.m-journal.cz/cs/public-relations/aplikovane-pr/wom-a-dwom---bratr-a-sestra-nebo-otec-a-syn__s388x6091.html>.
JANOUCH, Viktor. Internetový marketing. Brno : Computer Press, 2010. 304 str. ISBN 978-80-251-2795-7.
STUCHLÍK, Petr; DVOŘÁČEK, Martin. Marketing na internetu. Praha : Grada Publishing, 2002. 248 str. ISBN 80-247-0201-0.
in
RAMBOUSKOVÁ, Dana. Internet a jeho marketingově komunikační možnosti : Diplomová práce. Vysoká škola finanční a správní, o. p. s. Praha : 2011. 105 str.