Nástroje MK na internetu II. (Public Relations)
Public relations na internetu - stručný přehled
PR přináší další možnost, jak o nás zvýšit podvědomí u zákazníků. Zároveň s jeho pomocí můžeme zvýšit návštěvnost našich stránek a tím získat lepší pozici ve vyhledavačích za velmi nízkých nákladů. Můžeme také sledovat komentáře k článkům, zprávám, ukládání do sociálních záložek a celkově tak získat určitou zpětnou vazbu. Pro PR na internetu můžeme využít:
- novinky a zprávy,
- články,
- případové studie, e-booky,
- vytváření uživatelských komunit (social media marketing),
- online events – online semináře, workshopy, diskuse
- podcasting a vodcasting (možnost přehrání audia/videa z rozhlasu, TV na internetu),
- webové stránky, prezentace,
- virální a guerilla marketing (podrobněji v kapitole 1.3 a dále),
- usnadnění přístupu k informacím.
Zajímavou pomůckou je přehled nejúspěšnějších problematik článků z hlediska obsahu. Nejčtenějšími jsou články zaměřené na: „jak na to, krátké případové studie, nové technologie, sdělování překvapivých informací, aktuální trendy, studie nebo průzkumy mínění“ [Janouch, 2010, str. 266].
V knize Moderní marketingová komunikace nalézáme pohled na klady a zápory PR na internetu – viz tabulka č. 2 [Přikrylová, 2010, str. 239]. Je zcela zřejmé, že autorky situaci jen nastiňují, nicméně základní vlastnost je zcela zřejmá. Pomineme-li riziko záporných vlastností PR na internetu, získáme velice levný a věrohodný prostředek marketingové komunikace.
Tabulka č. 2 – Klady a zápory PR na internetu
|
Běžné užití PR |
Další užití PR (Web 2.0) |
Klady |
absolutní kontrola nad obsahem možnost okamžité odpovědi na reakce měřitelnosti |
uvěřitelnost šíření zprávy neoficiální cestou |
Zápory |
menší důvěra čtenářů citlivost na reklamní, komerční, oficiální komunikaci |
menší kontrola obsahu složitější komunikace s potencionálními autory |
Zdroj: Rambousková Dana. Internet a jeho marketingové komunikační možnosti : Diplomová práce. Praha : Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., Fakulta sociálních studií, 2011. 100l. Vedoucí diplomové práce prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc./ Zpracováno na základě podkladů: JANOUCH, Viktor. Internetový marketing. Brno : Computer Press, 2010. 304 str. ISBN 978-80-251-2795-7.